Περίπατος στην Επισκοπή

Μπορεί η Σίκινος να είναι ένα από τα μικρότερα νησιά των Κυκλάδων, κοσμείται όμως με ένα από τα σημαντικότερα αρχαιολογικά μνημεία στο χώρο του Αιγαίου, αυτό της Επισκοπής, για το οποίο είμαστε πραγματικά περήφανοι!

Πρόκειται για ρωμαϊκό ταφικό μνημείο του 3ου μ.Χ. αι. που μετατράπηκε στη συνέχεια σε χριστιανικό ναό αφιερωμένο στην Κοίμηση της Θεοτόκου και παρέμεινε λειτουργικό διαμέσου των αιώνων διατηρώντας τα αρχιτεκτονικά στοιχεία κάθε φάσης. Γι’ αυτό και αποτελεί ένα μοναδικό παλίμψηστο. Το σημαντικότερο εύρημα στο μνημείο αποτέλεσε το 2018η ανακάλυψη ασύλητου τάφουμε σημαντικά κτερίσματα μιας επιφανούς γυναίκας με το όνομα Νεικώ. Η μοναδικότητα του μνημείου σε συνδυασμό με τη μεθοδική έρευνα, που οδήγησε στη συντήρηση του μνημείου βάσει των επιστημονικών προδιαγραφών,οδήγησαν στην βράβευσή του με το κορυφαίο βραβείο στον χώρο της Ευρωπαϊκής Πολιτισμικής Κληρονομιάς, το Βραβείο Europa Nostra 2022.

Εκεί επιλέξαμε λοιπόν να πάμε τον πρώτο μας περίπατο για το σχολικό έτος 2022-2023, καθώς στις 3 Σεπτεμβρίου 2022 πραγματοποιήθηκε η τελετή παράδοσης του μνημείου στο κοινό με παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας, της Υπουργού Πολιτισμού, του δημάρχου Σικίνου, του διευθυντή Εφορίας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων, δημοσιογράφων, πολιτικών και πλήθους κόσμου.

Ας ακούσουμε όμως τους μαθητές της Γ΄ Γυμνασίου -Χαρά Διβόλη, Δήμητρα Κιμουλιάτη και Δημήτρη Διβόλη- να περιγράφουν με δικά τους λόγια την εμπειρία αυτή:

«Στις 12 Οκτωβρίου 2022 το Γυμνάσιο και το Λύκειο Σικίνου αποφασίσαμε να πάμε μια εκπαιδευτική εκδρομή στον αρχαίο ναό του νησιού μας, την Επισκοπή Σικίνου.

Το πρωί εκείνης της Τετάρτης, όταν όλα τα παιδιά φτάσαμε στο σχολείο και ήταν η ώρα να ξεκινήσουμε, ήμασταν πολύ χαρούμενοι! Στον δρόμο για τον προορισμό μας, αντικρύζαμε την καταγάλανη θάλασσα, τη φύση με τα καταπράσινα δέντρα και τα μαγευτικά εκκλησάκια. Περάσαμε και από δύο ξωκκλήσια, στα οποία σταματήσαμε, για να ανάψουμε το καντήλι τους.

Κατά τη διάρκεια της διαδρομής μας, μαθητές και καθηγητές ξεχαστήκαμε από το άγχος του σχολείου και απολαύσαμε τη διαδρομή με χαρά και κέφι. Δεν ακολουθήσαμε τον κανονικό κεντρικό δρόμο, αλλά περίπου στη μέση της διαδρομής υπάρχει ένα μονοπάτι και πήγαμε απ’ αυτό. Το μονοπάτι μάς ήταν άγνωστο και νιώθαμε σαν να κάναμε κάτι το οποίο είχε δράση, γιατί το μονοπάτι ήταν βραχώδες και αυτό μας έδινε μια αίσθηση έντονης περιπέτειας. Προς το τέλος του μονοπατιού έχει γκρεμό από κάτω. Όμως, από εκεί το τοπίο είναι υπέροχο! Οι ακρογιαλιές φαίνονται πολύ ήρεμες και τα νερά καθαρά. Βλέπεις ακόμα και τα βοτσαλάκια και, αν κοιτάξεις πέρα στα νησιά, θα δεις την Πάρο, την Αντίπαρο, τη Φολέγανδρο…

Τελικά, φτάσαμε στον προορισμό μας! Εκεί μας περίμενε ο φύλακας με μεγάλη χαρά να μας εξηγήσει διάφορα πράγματα για την Επισκοπή. Στην αρχή, μας φάνηκε βαρετή η ξενάγηση, γιατί ένα μέρος της ιστορίας του μνημείου το ξέραμε ήδη, όμως όταν άρχισε να μας λέει περισσότερα από αυτά που ξέραμε, μείναμε έκπληκτοι! Στη συνέχεια, η ξενάγηση αυτή γινόταν όλο και πιο ενδιαφέρουσα, γιατί περάσαμε μέσα στο μνημείο και η έκπληξή μας ήταν πολύ μεγάλη,  καθώς δεν είχαμε δει πόσο είχε αλλάξει η Επισκοπή μετά την αναστήλωση και τη συντήρησή της. Όλοι μας την θυμόμασταν όπως ήταν παλιά. Να φανταστείτε ότι η συγκίνησή μας ήταν τόσο μεγάλη, που μερικοί από εμάς δακρύσαμε…

Προς το τέλος της ξενάγησής μας, ήρθε και ο δήμαρχός μας, ο κ. Βασίλης Μαράκης, και μας εξομολογήθηκε τον αγώνα που έχει κάνει ο ίδιος – όπως βέβαια και άλλος κόσμος – επειδή δεν υπήρχε το χρηματικό κεφάλαιο, για να ξεκινήσει η αναστήλωση του μνημείου. Παρόλα αυτά όμως το έργο ξεκίνησε πριν από πέντε χρόνια και τελείωσε φέτος. Επίσης, μας πληροφόρησε ότι θα φτιαχτεί μουσείο στο κέντρο της Χώρας και του Χωριού. Εκεί βρίσκεται ένας ωραίος χώρος και είναι εύκολο να πας. Είπε ότι εκεί θα βάλουν τη Νεικώ, τον σκελετό μιας γυναίκας πολύ σημαντικής στα χρόνια της που βρέθηκε στην Επισκοπή.

Χαίρομαι πολύ που μας δόθηκε η ευκαιρία να πάμε στην Επισκοπή και να δούμε και εσωτερικά το πώς έχει φτιαχτεί, διότι ήταν κάτι που το περιμέναμε πολύ καιρό να συμβεί και χάρη στην ομαδικότητά μας η εκδρομή εξελίχθηκε υπέροχα! Ελπίζω να μάθατε κάποια πράγματα που θα σας κάνουν να πάτε να δείτε το μνημείο αλλά και το παλιό μονοπάτι, που σκόπιμα δεν σας είπα, για να έχετε την απορία να τα μάθετε…»

Στους παρακάτω συνδέσμους μπορείτε να διαβάσετε περισσότερες πληροφορίες και να δείτε φωτογραφικό και βιντεοσκοπημένο υλικό που αφορά το μνημείο της Επισκοπής και την τελετή απόδοσής της στο κοινό: